Mechanik nastavovač (2411 K)
Jeho absolvent je kvalifikovaný pracovník, schopný uplatniť sa na rôznych postoch strojárskej výroby. Je schopný pracovať na konvenčných strojoch, pozná základné princípy nekonvenčných technológií a dokáže pružne reagovať na meniace sa podmienky. Je pripravený zostavovať riadiace programy CNC strojov v ručnom alebo poloautomatickom režime. Absolvent študijného odboru mechanik nastavovač pripravujúci sa na výkon povolania a činnosti v oblasti má nasledujúce vedomosti a zručnosti: |
Absolvent teoreticky ovláda: |
• technické zobrazovanie strojových súčiastok a konštrukčných celkov v strojárstve |
• základnú terminológiu pre strojárstvo a ostatnú kovospracujúcu výrobu |
• strojové súčiastky a mechanizmy používané v strojárstve |
• technické výpočty s využitím odbornej technickej literatúry a noriem |
• teoretické základy princípov činnosti strojov a zariadení |
• základné druhy materiálov a polotovarov používaných v strojárstve, ich postup výroby |
• metódy zisťovania technických vlastností materiálov |
• metódy tepelného spracovania a povrchových úprav materiálov |
• základné technologické postupy ručného a strojného spracovania, strojného obrábania |
• základné technologické postupy montáže, diagnostikovania, demontáže a opráv strojov, zariadení, mechanimov a ich komponentov |
• základné predpisy bezpečnost a ochrany zdravia pri práci, zásady hygieny práce a ochrany životného prostredia |
• základné automatické systémy |
• základné práva a povinnosti vyplývajúce z postavenia zamestnanca v základnej ekonomickej štruktúre podniku |
• základné princípy ddrobného podnikania a problematiku súvisiacu so založením živnosti, ovládať postupy používania strojov, prístrojov, nástrojov a prípravkov, mať prehľad o navrhovaní jednoduchých výrobných pomôcok |
• definovať zíkladné ekonomické zákonitosti a zásady podnikania, postupy vedenia jednotlivých dokladov o materiálových a finančných prostriedkoch v podniku a uplatnovať ich pri nákupe surovín, materiálov v technologických postupoch a pri predaji produktov |
• používať základné poznatky z oblasti práva a vyjadriť ich aplikácie v právnych otázkach súvisiacich s podnikaním, s pracovnými a občianskymi vzťahmi |
• postup orientácie sa v schémach, pracovných návodoch, katalógoch a technickej dokumentácie a ich používanie v pracovných činnostiach |
• informačné systémy a ich možnosti aplikácie do praxe |
• určovaqnie možných zdrojov znečistenia životného prostredia súvisiacice s príslušnou výrobou alebo službou |
• možnosti eliminácie zdrojov znečistenia životného prostredia |
• metódy zisťovania technických vlastností materiálov |
• použitie meradiel a meracích prístrojov pre bežnú kontrolu súčiastok a meranie základných technických veličín |
• metodiku vyhodnocovania výsledkov uskutočnených skúšok a meraní |
Abslovent vie prakticky: |
• identifikovať strojové súčiastky |
• vytvárať technickú dokumentáciu s využitím CAD - CAM systémov |
• požívať odbornú terminológiu typickú pre strojárstvo a ostatnú kovospracujúcu výrobu, využívať všeobecné poznatky, pojmy, pravidlá a princípy pri riešení praktických úloh |
• rozoznávať a charakterizovať strojové súčiastky a mechanizmy používané v strojárstve, konštruovať jednoduché montážne celky |
• realizovať technické výpočty s použitím odbornej technickej literatúry a noriem |
• základné spôsoby ručného a strojného spracovania materiálov |
• vykonať kontrolu rozmerov a tvarov výrobkov a kontrolu kvality vykonaných prác s použitím vhodných meradiel a meracích prístrojov |
• obsluhovať konvenčné stroje a riadiť ich prácu podľa technickej dokumentácie |
• orientovať sa v technickej dokumentáci, normách, predpisoch a technických požiadavkách súvisiacih so strojárskou výrobou, montážou a opravami strojov a zariadení |
• vykonať údržbu a opravy strojov a zariadení |
• diagnostikovať a odstraňovať závady na strojoch a zatriadeniach |
• manipulovať s materiálom a pomocnými materiálmi tak, aby neohrozil životné prostredie |
• vykonávať obsluhu technologických zariadení podľa príslušného odboru |
• zaobchádzať s modernými diagnostickými zariadeniami |
• zvoliť najefektívnejšií pracovný postup |
• využívať informačné technológie |
• postupovať v zmysle zásad bezpečnosti práce a ochrany zdravia pri práci, ochrany životného prostredia |
• postupovať hospodárne pri manipulácii s materiálmi, energiou, strojmi a zariadeniami |
• docieliť dodržanie technologickej a pracovnej disiplíny |
• vykonávať kvalifikovane základné odborné práce, racionálne riešiť jednoduché problémové situácie |
• dodržiavať normy, parametre kvality procesov, výrobkov alebo služieb |
• využívať všeobecné poznatky, pojmy, pravdlá a princípy riešení praktických úloch |
• aplikovať programy pre spracovanie textu, tabuliek, prezentácií vo všetkých oblastiach |
• získať informácie prostredníctvom počítačových sietových pripojení a aplikovať ich do praxe |
• koordinovať činnosť malej skupiny pracovníkov |
• vytvoriť zapojenia elektrických a logických obvodov |
• poskytnúť prvú pomoc pri úraze |
Učebný plán
Kategórie a názvy vyučovacích predmetov |
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
|||||
1. |
2. |
3. |
4. |
Spolu |
||
Všeobecnovzdelávacie predmety a) b) |
18 |
16 |
11 |
9 |
54 |
|
slovenský jazyk a literatúra |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
cudzí jazyk d) e) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
etická výchova/náboženská výchova f) |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
|
dejepis |
- |
1 |
- |
- |
1 |
|
občianska náuka |
1 |
2 |
1 |
- |
4 |
|
fyzika |
2 |
1 |
1 |
- |
4 |
|
matematika |
4 |
3 |
2 |
2 |
11 |
|
informatika d) |
2 |
- |
- |
- |
2 |
|
telesná a športová výchova d) g) |
2 |
2 |
1 |
1 |
6 |
|
Odborné predmety a) b) |
15 |
17 |
23 |
25 |
80 |
|
ekonomika |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
technické kreslenie d) |
2 |
1 |
1 |
- |
4 |
|
grafické systémy d) |
- |
- |
2 |
- |
2 |
|
strojárska technológia |
2 |
1 |
- |
- |
3 |
|
strojníctvo |
2 |
1 |
- |
- |
3 |
|
základy elektrotechniky |
- |
- |
1 |
- |
1 |
|
technológia d) |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
|
základy technickej mechaniky |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
programovanie CNC strojov d) |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
technické merania d) |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
stroje a zariadenia |
- |
- |
1 |
- |
1 |
|
odborný výcvik h) |
6 |
12 |
14 |
14 |
46 |
|
Spolu c) |
33 |
33 |
34 |
34 |
134 |
|
Účelové kurzy i) |
|
|
|
|
|
|
Kurz pohybových aktivít v prírode |
15 |
15 |
- |
- |
30 |
|
Kurz na ochranu života a zdravia |
- |
- |
18 |
- |
18 |
|
Účelové cvičenia |
12 |
12 |
- |
- |
24 |
|
Maturitná skúška |
|
|
|
|
|